Öresundstorsk med gubbröra -en skånsk rätt?

Jeg er blevet madambassadør for Skåne. Det betyder at jeg kan få muligheden for at lave mad til turister der gerne vil vide mere om skånsk mad, lokale råvarer, skånsk madkultur og svenske madvaner på det hele taget. Super sjovt!

öresundsfisk

I min verden er det oplagt at bruge lokale råvarer i den forbindelse. Jeg ved at der findes fantastisk fin torsk i øresund på denne tid af året så her kommer mit bud på en lokal ret som det kunne være spændende for en turist at prøve. Måske? 🙂

Det är trålförbud i Öresund vilket betyder vilket betyder att det fiskas småskaligt och kustnära och på så sätt undvikar man att få upp en massa som helst borde stanna kvar i havet… Inget onödigt spill alltså. Och det känns ju väldigt positivt.

Noget supersvensk er gubbröra. Det findes i en masse forskellige versioner. Kolde og varme med og uden kartoffler og løg. Men garanteret med ansjovis og æg. Og så smager det dejligt. Hvad enten den serveres til en midsommerbuffet eller til min torsk.

Rimmad Öresundstorsk med gubbröra och brynt smör

Du behöver 4-6 fina bitar rygg filé av torsk fångad i Öresund
1 liten burk ansjovis
2 hårdkokta ägg
1 knippe (bundt) dill
ca. 100 gr ekologiskt smör (läs vad jag tycker om smör)
1 paket frysta gröna ärtor eller två broccoli
1 kg mandelpotatis
Rimma fina ryggbitar av öresundsfångad torsk i 30 minuter i 1 liter iskallt vatten blandat med 1 dl salt och 1 dl socker. (I følge google translate betyder rimmad kort og godt saltet. Og det kan da ikke passe? Saltet torsk er vel noget helt andet? Nærmest tørsaltet?)

Stek fisken i ugnen i 150 grader tills innertemperaturen är 58 grader.

broccoli och fisk

Hacka 2 hårdkokta ägg och blanda med en liten burk ansjovis skurna i små små bitar och vänd i hop med ett knippe dill, finklippt. Smält ca 100 gr smör och låt det bryna (brune) lite. Blanda med ägghacket precis innan servering. Häll röran över fiskbitarna . Servera med små fina ärtor eller broccoli kokt mandelpotatis (aspargeskartoffler).

gubbröra

Velbekomme,

Theresia Swanholm

3 tankar på “Öresundstorsk med gubbröra -en skånsk rätt?

  1. Lyder dejligt og ret simpelt. Det tror jeg skal laves. Æggene har da vist formeret sig undervejs og de mandelpotatis jeg har købt var noget melet stads, hvis kogt mere end 10 min, der overhovedet ikke lignede aspargeskartofler?

    Gilla

    • hehe… Godt du opdagede den med ægene! Jeg besluttede mig for den tyndere version af ”sovsen”. Og med hensyn til kartoflerne har du i hvert fald ret i at de ikke må koge for længe… Men en forskel på svensk og dansk mad er rent faktisk at i Sverige sættes der stor pris på at kartoflerne er melede og koger ud. De skal jo suge sovsen! 🙂

      Gilla

  2. Pingback: Kräftskiva for begyndere | Øresunt

Lämna en kommentar