Kald en spade for en spade!

Jag kan bli tokig när man slarvar med uttryck som sedan förvränger folks uppfattning av saker och ting… och som rent ut av degenererar kvaliteten i det vi äter… Oklart formulerat? Okej, mitt favorit exempel: SMÖR.

Smör är en specifik matavara och INTE ett samlat uttryck för allt möjligt som man kan bre på mackan eller steka i. SMÖR är inte Lätt&Lagom, inte Milda Culiness, inte margarin och inte ens Bregott eller Kærgården!!!

Jag vågar mig till och med på att påstå att denna nonchalans eller ignorans av ordets betydelse är vanligare i Sverige än i Danmark. I Danmark vet man att det är skillnad på Becel och smör. Och man vet vilket som är godast!!!

Smör portionsförpackningar_rund_420px

Jeg var ved at falde ned af stolen da vi en gang for mange år siden en sommeraften fick helt nyopgravde små delikate kartoffler og min søn bliver spurgt:

Vill du ha smör på potatisen?

Før hverken jeg eller sønnen når at blinke, slaskes der en ubestemmelig gullig flydende susbstans fra en plastik flaske ud over hans fine nye kartoffler. Af den slags som er tænkt til stegning. Men i bedste velmening… OG: Ja, det  var et fedtstof. Men det var IKKE smör!

I Sverige undrar jag ibland om ignoransen orsakas av att folk verkligen inte bryr sig om skillnaden..? Vilket jag skulle tycka var tråkigt. För om man ska laga god mat måste man ju veta vad som är kvalitet och vad som är ”sorgliga substitut”.

På Centralen i Malmö i höstas ville jag köpa en bulle med pålägg. Det som stack ut mellan brödskivorna under pålägget såg varnande vitt och flagigt ut och jag ställde frågan: Är det smör eller margarin på bullarna? Och får svaret: Det vet jag inte. Det är Lätta.

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH! Hur kan en ung kvinna som arbetar i livsmedelsbranschen inte veta vad Lätta är?

Och varför retar jag mig då på fenomenet att man inte kan/ vill bryr sig om att skilja på smör och andra fetter? För att man missar DET GODA. Bre ett nybakat scones med lätt margarin –och bre ett med SMÖR… Och smaka på skillnaden… Den är STOR!

Smör_i_paket_rund_700x300px

Baka och stek i smör och jämför med billigare margarinvarianter. Skillnaden KÄNNS!

Jeg har fuld respekt for den veganer som af ideologiske grunde vælger mælkefritt margarine. Eller for den hjerte patient der fravælger animaliske fedtstoffer (fetter). Eller den der tror på sin slankekur (bantning). De undgår smör af en orsag eller av en overbevisning. Men der er ikke nogen grund til at de skal gå rundt og kalde det de spiser for smør. For det er det IKKE. Så risikerer vi at kommende generationer bliver ligesom sandwich-pigen på Centralstationen. Som ikke ved hvad forskellen er på smör og margarine. Slet ikke ved hvad der samger bedst. Eller endnu værre: Er ligeglad! (Inte bryr sig!)

Kommentera gärna! Är ovanstående onödigt gnäll om peditesser eller har jag en poäng?Skulle vara så roligt med lite åsikter…

Tänk på vad du brer på frukostmackan i morgon!

Theresia Swanholm

17 thoughts on “Kald en spade for en spade!

  1. Jeg bruger det ikke så tit, men når jeg gør, bruger jeg KUN smør!!!!! 🙂 🙂 🙂
    Eller olivenolie til stegning…hvis vi skal bevæge os derind….

    Gilla

  2. Ja,!!!, så är det, En gammal reklamslogan: ”Mycket kan ersättas, men aldrig smörsmaken”.
    Och allra bäst är smöret från ett litet mejeri, som har ekosmör.
    Hälsn. Anna

    Gilla

  3. Hej Theresia! Jag håller med dig ,smör är smör och inte något annat ,jag bakar och steker i smör men har Bregott på smörgåsen.lite rapsolja gör det lättare att bre. Vi syns, många kära hälsningar från Edit.

    Date: Tue, 8 Jan 2013 20:48:08 +0000 To: edit.kjellberg@hotmail.com

    Gilla

  4. Ja, du har ret i at de fleste ikke går op i hvad de kalder det fedtstof de smörer på brödet, og jeg må da blankt indrömme at jeg skriver smör på min indköbsseddel når vi skal köbe Bregott, men det resuslterer så også i at jeg må skrive ‘smör smör’ på sedlen når vi skal köbe smör (altså rigtig smör 😉 ). Jeg kender godt forskellen, men tror bare at det ville lyde dumt at sige ‘kan du räkke mig den smörbare smörblanding?’ så hen ad vejen er det bare blevet sådan. Hvad der smager bedst er vel også en smagssag. Jeg kan godt lide smör, men bryder mig ikke om smörbagte småkager. Jeg kunne ikke drömme om at putte stegemargerine på en varm kartoffel, men synes at Bregott er fint til det formål. Og der er vel ikke noget i vejen for ikke at lide al for fed mad. Jeg foreträkker skummetmälk hvor mange synes at det bare er hvidt vand; jeg synes så også at södmälk er ligeså vammelt som at drikke flöde.

    Gilla

    • Tak for kommentaren! Naturligvis skal der være plads til lidt nuancer… Og vi kan jo ikke alle være enige om alt. Jeg kommer gerne bregott på en bagt kartoffel. Men jeg vil da bestemt komme rigtig smör i mine småkager! 🙂

      Gilla

  5. Här hemma är det bara smör som gäller. Vi tycker Valios normalsaltade är godast, och det brer vi generöst på våra smörgåsar. Jag har en smörask som jag varje kväll fyller på med nästkommande dags mängd smör (vid det här laget vet jag väldigt väl hur mycket som går åt). Kan inte begripa att jag växte upp på Lätt & Lagom och lättmjölk – men, så var det ju på 80-talet…

    Begreppsförvirringen stör mig precis lika mycket som det stör dig!

    Gilla

  6. Ping: Glödhoppor -en slags tunnbröd | Øresunt

  7. Ping: En nästan bortglömd 70-talsklassiker: Vitlöksbröd | Øresunt

  8. Ping: Öresundstorsk med gubbröra -en skånsk rätt? | Øresunt

  9. Ping: Sensommar coleslaw -eller konsten att tömma en låda. | Øresunt

  10. Ping: Ugnsbakad lax med appelsinmarinerad bönpasta och smörstekt kål | Øresunt

  11. Hej!
    Jag tycker att det är hemskt när språket misshandlas, så man bör absolut skilja på margarin och på smör!!!
    Nu var jag omkring 15 år när jag fick veta skillnaden, men det är bara bra att mina föräldrar tillslut äntligen informerade mig. Nu har jag levat dubbelt så länge och lyckligtvis kunnat säga rätt! 🙂

    Gilla

  12. Ping: Mjuk pepparkaka med lingon och mörk sirap | Øresunt

Kommentera

