En nästan bortglömd 70-talsklassiker: Vitlöksbröd

Ytterdörren slår igen bakom äldsta sonen. Hans ögon verkligen strålar. ”Mamma är det sant? Är det som luktar det som jag tror? SKA vi ha vitlöksbröd?” Tänk att något så enkelt kan vara så gott. Ljuset släktes en sekund i ögonen när jag sa: ”Nä det är kycklingen” Men jag fortsatte: ”Det är klart att vi ska göra vitlöksbröd!” och så var den fredagskvällen räddad.

Et lille trix er at hver gang man har noget lyst brød til overs; baugette, surdejsbrød eller ganska almindeligt franskbrød så skærer jeg stumpen i skiver og så ryger en pose ind i fryseren. Så har man altid en lille rest at tage frem og lave hvidløgsbrød af.

Vitlöksbröd

Nyttigt kan man kanske inte kalla det. Men det är i alla fall utan en massa e-nummer och konstiga fetter som man hittar i en påse köpe-chips. Och jag inbillar mig att det är bra för barnen att lära sig äta vitlök. Det i sig skulle ju vara alldeles vansinnigt nyttigt. Och jag är minnst sagt FÖR att äta riktigt smör. Så vi frossar loss på vitlöksbröd då och då.

Hvidløgsbrød -uden dikkedarer (krummelurer)

8-12 skiver hvidt brød, måske lidt tørt.
75-100 gram økologisk smør
3-6 ved (klyftor) hvidløg, afhængig af størrelse og ens egen smag for hvidløg. Min erfaring er at det skal være meget. Varmen i ovnen gør at det stærke forsvinder og tilbage bliver den søde, milde umami-agtige hvidløgssmag.

Det mest komplicerede moment er at få smøret blødt. Det er ikke sjovt at stå og forsøge at trykke den pressede hvidløg ind i en køleskabskold klump smør. Stil smøret ud i god tid, rør evt. med lidt olivenolie, eller snyd (fuska) og brug mikroovnen et kort øjeblik.

Smør og hvidløg skal blandes godt, drysses med lidt salt af god kvalitet og smøres på brødet. I et noget tykkere lag end man ville gøre med almindeligt smør til en almindelig mad (macka). Ind i ovenen på 225 grader indtil kanterne bliver let brune. Måske 5-7 minutter. Thats it!

Vitlöksbröd är också något som jag kommer i håg som bland det godaste och festligaste från min barndom. Min absoluta älsklingsrätt var ”sega biffar” med klyftpotatis och vitlöksbröd. Sega biffar betydde i mitt 7-års universum att det var tuggmotstånd som i en bit oxfilé eller i en lövbiff… Till skillnad från en biff av malet kött som i mitt hem gjordes på 100% nötkött och smulade sönder i munnen på ett ytterst tråkigt sätt och därmed hette en ”torr biff”.

Jeg har faktisk ikke mødt nogen børn der ikke kunne lide mine hvidløgsbrød. En af dem kunne tilgengæld hverken lide smør eller hvidløg… Men de sprøde, lune, milde brød forsvandt i høj hastighed.

/Theresia Swanholm

bild (2)

PS. Passar såklart också jättebra till Gör din egen soppa.

2 thoughts on “En nästan bortglömd 70-talsklassiker: Vitlöksbröd

  1. Ping: Fredagsmys -en masspsykos? Eller Kirstens Italienske Spinatpasta | Øresunt

  2. Ping: En lätt sommarsallad – även för regniga dagar! | Øresunt

Kommentera

