Falukorv -100% hverdagsmad

Den ligner en stor rund kødpølse. Tykkere end en voksen kvindes håndled. Børn elsker det. Og faktisk også mange voksne… Falukorv!

En gennemsnitlig falukorv består av knap 50% kød. Resten er vand, kartoffelmel, løg og krydderier. Så i min verden hører den ind under kategorien af mad som jeg helst ikke vil byde på. Ærgerligt at mine børn æææææælsker det…

Jeg kender flere danskere som på sommerferie kaster sig over denne eksotiske specialitet. Men de ved ikke helt, hvordan den skal tilberedes. Jeg kan ikke anbefale at skive den og spise den rå som pålæg… Det smager ikke af ret meget.

En klassiker er at bare skive den i centimetertykke skiver og stege den brun og sprød på panden. Og så serverer man den med ”stuvade makaroner” og godt med sød ketchup.

Makaroner skal man ikke forveksle med makroner. (Makroner är hårda kakor bakade på mandel och ägg som man använder i till exempel triffli -en fantastisk dessert)

Svenske makaroner er tilgengæld en slags pasta formet som små bøjede rør. Stuvade makaroner er altså denne slags pasta blandet ned i en hvid bechamel sovs (gerne krdret med reven muskatnød og hvid pebber) ligesom en stuvning… Tilsætter man ost begynder vi at nærme os amerikanernes macaroni & cheese.

Jeg foretrækker at servere den stegte falukorv til en god kartffelsalat –Theresias potatissallad till korv.

En anden populær måde at tilberede den store lyserøde pølse på er i ovnen. Der findes utallige opskrifter. Kort fortalt går det ud på at snitte skår i den hele pølse med ca. en centimeters mellemrum næsten hele vejen ned. I disse snit stopper man alskens lækkerier som for eksempel æble, sennep, løg og ost. Så lægger man det hele i et stort fad. Eventuelt med en tomatsovs i bunden og lader det gratinere i ovnen en 20 minutters tid på vel en 200 grader.

Håber at det kan give lidt inspiration!

Theresia Swanholm

PS. Sidst jeg stegte falukorv serverede jeg den med spaghetti, min egen version af ”melanzana alla parmigiano” og grøn salat. (Opskriften kommer inden længe) Og som den opmærksomme læser kan se var der ”desværre” slet ikke plads til falukorv på min tallerken -ærgerlig, ærgerligt… (synd, synd…) Men de andra runt bordet uppskattade falukorven!

2 thoughts on “Falukorv -100% hverdagsmad

  1. Ping: Theresias potatissallad till korv | Øresunt

  2. Ping: Theresias Melanzana alla parmigiano = auberginer, tomat, mozarella | Øresunt

Kommentera

